Iyengarjooga – ”Keho on mielen temppeli”

Iyengarjooga on saanut nimensä kehittäjänsä, B.K.S. Iyengarin, mukaan. Hän harjoitti ja opiskeli joogaa 80 vuoden ajan, omistaen elämänsä sille. Hän halusi joogan kaikkien ulottuville ja kehitti siitä ainutlaatuisen ja samalla helposti lähestyttävän joogamuodon, joka sopii kaikille ikään ja kuntoon katsomatta Tällä hetkellä iyengarjooga on maailmanlaajuisesti eniten harjoitettu ja arvostettu joogan muoto.

Mikä tekee iyengarjoogasta ainutlaatuisen? Millä tavoin se eroaa muista joogamuodoista?

BKS Iyengar uudisti hatha-joogaa viemällä painopisteen jooga-asanoiden anatomisesti tarkkaan linjaamiseen, niin että nivelet eivät kuormitu, vaan ovat suotuisassa kulmassa toisinsa nähden ja pysyvät terveinä. Näin jooga-asanoista tulee turvallisia ja yksilön tarpeet tulevat huomioon otetuiksi. Kehon linjaukseen sisältyy myös tasapaino voiman ja rentouden välille.

Apuvälineet kuten esim. seinä, tuoli, joogapalikat, vyö, viltti, auttavat linjaamisen löytämisessä. Ne tekevät haastavistakin asanoista mahdollisia ja asanoissa voi olla pidempään, jolloin asanaan voi tutustua ja nauttia sen tuomista hyödyistä pintaa syvemmältä.

Iyengarjoogatunneilla on yleensä jokin teema ja harkittu asanajärjestys, joka auttaa joogaajaa ymmärtämään harjoituksen aiempaa syvällisemmin sekä löytämään uusia piirteitä itsestään ja kehostaan.