Meditaatio ja rentoutuminen


 

Kurssi alkaa 25.2 sunnuntaisin klo. 19.15 - 20.15 yhteensä 10 kertaa. Tapanilan Urheilukeskuksen kirjaston yläpuolella olevassa liikuntasali 4.ssä.

Kurssilla saat vastapainoa arjen stressille ja kiireelle. Hiljentymistä, rentoutumista ja tietoisuustaitoja. Meditatiivisia tekniikoita erilaisille tarpeille ja tavoitteille. Mukaan vain tyynyliina, vihko ja kynä ja teet tutkimusmatkan omaan kehonmieleen.

Hiljentyminen
Mielemme ylikuormittuu helposti nykyelämän ulkoisten ärsykkeiden paljoudesta. Kuormitusta lisäävät ajattelutyö, medialaitteet, vastuu ja huolen tunteet. Kun mielemme ylikuormittuu, tunnemme stressiä ja jännittyneisyyttä. Hiljentyminen ryhmässä luo vastapainoa arjen stressille ja kiireelle sekä antaa yhteenkuuluvuuden tunnetta. Ryhmässä on mahdollisuus saada hetki aikaa itselle ja olla tekemättä mitään erityistä ja palata elämän perusasioiden äärelle omaan kehomieleen ja tähän hetkeen. Hiljentymisellä on usein eheyttävä ja tasapainottava vaikutus.

Avoin oleminen
Ulkoisten paineiden lisäksi meillä on oma sisäinen maailmamme riistiriitoineen ja vahvuuksineen. Jokaisella meistä on ainutlaatuinen tarinamme ja elämänpolkumme. Hiljentyminen, meditaatio ja rentous on tämän ainutlaatuisuuden kokemista ja kohtaamista. Ryhmässä jokainen voi tehdä oman tutkimusmatkansa ja jakaa halutessaan kokemuksiaan ja kysymyksiään toisten tai ohjaajan kanssa.  Olemme uskontovapaa ryhmä, joka tarkoittaa sitä, että emme edusta mitään tiettyä suuntausta mutta pyrimme sallimaan erilaisia tapoja kokea ja ymmärtää maailmaa sekä itseämme.

Rentoutuminen
Liiallinen rasitus, stressi ja levon puute aiheuttavat jännitystä. Jännitys ja stressi aiheuttavat muutoksia aivojemme välittäjäaineissa ja saa mm. immuniteettimme heikkenemään, jolloin sairastumme helpommin. Jännittyneenä tunnemme myös fyysistä kipua helpommin. Ryhmässä teemme yksilöllisesti tai pareittain rentouttavia harjoituksia, jotka tutkitusti alentavat stressihormonien määrää kehossamme ja aikaansaavat hyvänolontunnetta ja rentoutuneisuutta. Ryhmän yksi tärkeä tavoite on siis vähentää fyysistä jännitystä ja kipua.

Meditatiiviset harjoitukset menetelminä.

Ryhmässä on mahdollisuus tututustua erilaisiin mielen harjoituksiin kokeneen ohjaajan avulla.

1. Mindfullness-harjoitus, jossa harjoitetaan läsnäoloa tässä hetkessä.
2. Mindlessness-harjoitus, joissa mielen annetaan olla ja ”harjoitetaan” pelkkää olemista.
3. Keskittymis-ja tarkkaavaisuusharjoitukset, joissa mielelle asetaan jokin keskittymisen kohde.
4. Terapeuttinen hiljentyminen, joissa tutkitaan ja avataan mieltä painavia tunteita ja ajatuksia.
5. Eksistentiaalisten kysymysten tutkiminen perinteisen itämaisen metodin tai sovelletun metodin mukaisesti. Esim. Mitä on nyt? Kuka minä olen? Mitä on olemassaolo?
6. Tavoite-meditaatio, jossa mielelle asetaan jokin fokus. Tavoite voi olla tunteiden säätelyyn, käyttäytymiseen, urheilusuoritukseen tai mihin tahansa asiaan tai tilanteeseen liittyvä.
7. Hiljainen valaiseminen ja reflektointi, jossa hiljentymisen jälkeen kirjataan itselle ylös tai jaetaan ryhmässä mieleen jääneitä kokemuksia hiljentymisestä.


Historia

Olemme toimineet Tapanilan Urheilukeskussa vuodesta 1998. Tilamme sijaitsevat Tapanilan Terveystalossa. Yritysryhmien ohjaamisessa käytössämme ovat monipuoliset liikuntasalit ja kokoustilat.

Blogi-kirjoituksia

Tulossa.

KATSO KAIKKI POSTAUKSET

Asiakkaiden palautetta

"Hyvin oli äijä saatu kondikseen ja kultaa tuli!"
- Petteri Salolainen, Keilauksen henkilökohtainen MM-kulta 2018.

 

"Joukkue juhli sunnuntaina Suomen mestaruutta ja siitä voi antaa myös sinulle erittäin ISON kiitoksen! Ilman sun loistavaa ammattitaitoa ei pojat olisi pysyneet kunnossa. Iso kiitos kaikesta avusta ja ensi keväänä näät poikia kun laitamme ne taas kehoanalyysiin!
- Valmentaja Helsingistä. 

Lue lisää...

Ota yhteyttä

  • Puhelin:
    050 533 3335
  • Sähköposti:
    kehomieli(at)live.com
  • Osoite:
    Tapanilan Urheilukeskus
    Erätie 3
    Helsinki 00730